Tuesday, March 17, 2009

M-A-L-A-Y

" Melayu Mudah Lupa "

Salah satu perkataan yg pernah Mantan PM kita slalu ckp dulu2. Dan baru-baru ni juga, kita dikejutkan dengan visa 70, 000 bangladesh yg nak masuk malaysia... Tpi visa tersebut dibatalkan... Mesti diorg sede, tpi bukan itu masalahnya sekarang.

Malaysia ialah antara negara aman yang menjadi tumpuan pelbagai negara lain untuk jadi tempat mencari duit (mudah cakap, macam lombong duit la). Dan aku tak salahkan negara2 laen tersebut yg cuba mencari peluang pekerjaan kat negara kita ni walaupun diorg terpaksa datang dengan cara haram. The main problem actually lies in Malaysian themselves.

Tanah Melayu telah berjayanya di"rojak"kan oleh British dengan mengambil pekerja-pekerja luar negara seperti China dan India sewaktu mereka bertapak kat sini. Perbuatan diorg yang BIJAK sangat inilah yang menghasilkan MALAYSIA. Apa diorg ingat org2 Melayu kat Tanah Melayu sewaktu tu tak ada ilmu ke? Or mmg tak akan produktif? Aku pun tak pasti pasal aku x hidup waktu tu. Orang-orang asing dengan perlahan-lahannya dapat blend in dalam Tanah Melayu, apatah lagi diorg semakin banyak dan terus menjadi komuniti yg semakin besar. Tak dinafikan, ada juga yang berjaya, dan menaikkan taraf kehidupan mereka.

Ironinya, orang Melayu yang dikira sebagai penduduk asal di Tanah Melayu hanya berpegang kepada KETUANAN MELAYU untuk terus mengarah-arahkan orang asing ini, dan tak tau mcm apa akan jadi kelak... Sekarang? Pe dah jadik? Orang Melayu memang masih BOSS ( kat kerajaan la ) tapi cuba tengok la realitinya. Orang2 Melayu yg dipandang tinggi dah takda, dan memang kebanyakan kita (melayu) hampeh dalam sesetengah perkara. Aku masih ingat lagi kata-kata kawan aku " Orang Melayu nak jadi Boss je "... Kita nak jadik ketua tapi mcm mana nak capai tu kalau dari kecik kena sumbat dalam kepala otak tu "MELAYU MEMANG TUAN DI MALAYSIA" dan tak berusaha untuk kekalkan? Memang serius LOL kat sini.. Ha ha ha!

Pergh, dah tulis camni panjang la plak... =_=" Ada masa karang aku tulis2 lagi, psal jarang2 aku borak psal bebenda seBERAT ini ( kan aku biasa crita psal anime, toku, dvd dan bebenda laen... >.< ) Ok c-c-c-c-chowww! Kaboom!




No comments: