Friday, May 10, 2013

Kembara GUNPLA (Bab 0)(Work-In-Progress)

Assalamualaikum, salam 1 Malaysia.

Dah lama tak blogging kerana sibuk dgn mikroblogging (Twitter) so rasanya lebih baik update blog ni, kemas sawang supaya nampak berpenghuni.

Siri ini (Kembara GUNPLA) ialah usaha saya untuk mendokumentasikan ilmiah GUNPLA yang saya belajar secara pengalaman, mahupun mempelajarinya dari rakan/tauke.

Untuk Bab Sifar ini, saya akan cuba memberi gambaran ringkas tentang GUNPLA, dan peralatan asas yang saya gunakan dalam membina (eng: "build") GUNPLA.

Introduksi


GUNPLA
Perkataan "GUNPLA" berasal dari dua perkataan iaitu Gundam dan Plastic Model, dan hobi membina model plastik ini tidak hanya terbatas kepada siri Gundam sahaja. Ada juga sesetengah pihak yang meminati seni membina model ini dengan medium yang berbeza seperti model kapal terbang, kapal perang, kapal laut, kereta, roket, robot, kenderaan awam, dan lain-lain. Untuk keterangan lanjut, saya sarankan anda melawat laman INI.


Gred Gunpla

Gunpla dibahagikan kepada beberapa tahap, yang kebiasannya tahap ini melambangkan tahap ketelitian dan kesukaran setiap Gunpla. Ia mungkin sukar untuk saya terangkan dengan teks kosong, jadi saya hanya akan menyentuh beberapa gred (atau skala) yang ada dalam simpanan/koleksi peribadi saya.

SD Series (Super Deformed Series)

Watak dalam gred ini berdasarkan Gundam yang di-comel-kan.
Gundam Exia dalam skala SD

OO Raiser dalam skala SD

Dari kiri: Gundam OO, O-Raiser

Kebiasaannya, sendi untuk siri SD sangat terhad. Bagi model ini, ia hanya mempunyai sendi di bahagian bahu dan pergelangan tangan.

Gundam OO + O Raiser = Gundam OO Raiser.

Dalam siri SD jgk, ia adalah kebiasaan untuk menggunakan pelekat (sticker) seperti di bahagian mata, dan juga mempunyai clear pastik seperti bahagian telinga dan dibahagian tengah tanduk Gundam OO.

FG (FULL GRADE)

Full Grade, pada normanya mempunyai tahap kesukaran yang rendah, setara dengan siri SD. Tahap ini juga kebiasaannya menggunakan skala 1/144 (daripada skala sebenar sebuah Gundam). Pergerakan sendi untuk siri ini lebih baik dari siri SD, namun ia tak akan dapat menandingi siri 1/100 yang akan saya terangkan kemudian. Full Grade juga berkongsi skala 1/144 dengan siri MG (High Grade) - namun High Grade lebih versatil dan teliti.

Exia dan Virtue bagi siri FG
Skala 1/144
Exia ini ialah Gunpla pertama yang saya beli (2008), jadi  memang banyak cacat cela. Tanduk dan unjuran di badan Exia sudah patah ataupun hilang.

Sendi di bahagian siku.
Pergelangan tangan Exia ini statik dan tak dapat diputar.
Gundam Virtue yang agak kaku.
Senjata bazooka dipasang ke bahagian tangan Virtue dengan meletakkan pemegang bazooka itu ke dalam lubang di tangannya.


Peralatan Asas


Masih dalam proses, akan ditambah kemudian...





No comments: