Sunday, March 15, 2015

Cicakman 3 - Ulasan Peribadi



Assalamualaikum, salam 1 Malaysia.

Dalam kesibukan kerja, alhamdulillah saya dapat menonton Cicakman 3 di pawagam berhampiran, dan seperti ulasan filem Mantera (2012), saya akan cuba berikan perspektif peribadi saya berkenaan installment terbaru Cicakman ini.

Perlu saya tekankan, ulasan ini dibuat untuk niat baik, bagi menggalakkan lagi karyawan filem tempatan untuk meneroka potensi filem bergenre adiwira (superhero).

------------------------------------------------------------

[PRO]
  • Babak Perlawanan yang Serius
Berbeza dengan filem2 yang sebelumnya, Man/Cicakman (Zizan Raja Lawak) lebih serius dalam babak pertarungan. Unsur komedi ada diselitkan, tetapi dalam kuantiti yang sedikit dan bersesuaian dengan situasi. Adegan bertarungan Cicakman di dalam LRT (or some sort) yang ditonjolkan dalam filem ini sangat menarik. Dan ya... Cicakman berlawan pakai tomoi.
  • Metrofulus
Dalam filem Cicakman, Metrofulus digambarkan seperti bandar impian dengan dark tone, ala-ala Gotham City yang dikartunkan. Dalam Cicakman 2, bandar tersebut sekali lagi menerima revamp dengan memberikan kedai-kedai dengan pengaruh barat. Kali ini, Metrofulus akhirnya memaparkan status "Bandar"nya. Lebih banyak adegan memaparkan bangunan penting (Mahkamah, Balai Polis, Taman Tema) dan situasi di kawasan "bahaya" bandar tersebut (Jalan Ampas / Jalan Hampas)
  • Zizan Razak
Walaupun saya kecewa dengan Zizan dalam filem "KAPOWW: Atoi the Ajaib Boy", watak yang beliau bawa kali ini (Man) lebih realistik. Perwatakan Man yang tidak melawak sepanjang filem sesuai buat Zizan. 
  • Polis Metrofulus
Saya sangat gembira pihak polis dalam installment ini diberikan wajah, logo, bangunan dan kereta. Secara tak langsung, kewujudan mereka menambahkan lagi seri dalam latar Metrofulus.
  • Fizz Fairuz
Watak jahat, watak baik, superhero, anti-hero. Semua dia boleh bawak. Respect Bro.

------------------------------------------------------------

[CONS]
  • Grafik
CG yang mereka gunakan dalam babak perlawanan agak kurang memuaskan. Mungkin Malaysia masih tiada tenaga pakar untuk menambahbaik babak-babak Computer Generated ini.
  • Kostum Cicakman
Cicakman 1 (Kostum kulit), Cicakman 2 (Kostum perisai plastik seperti Batman), Cicakman 3... Mungkin Amazing Spiderman 1 dan 2 ada mempengaruhi design kostum kali ini, tapi saya pun tak pasti.


------------------------------------------------------------


Saya rasa hanya itu yang saya dapat nukilkan buat masa ni, Insyallah ada idea saya akan tambah lagi.

Sekian, terima kasih.


No comments: